Leerproblemen en werkgeheugen
Leerproblemen kunnen diverse oorzaken hebben.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de oorzaak van leerproblemen bij kinderen vaak samenhangen met een onvoldoende functionerend werkgeheugen.
Wat u moet weten over het werkgeheugen:
-
het werkgeheugen non-stop gebruikt wordt bij rekensommen, (begrijpend) lezen en zelfstandig werken
-
problemen in het werkgeheugen veel voorkomen bij kinderen met ADHD, dyslexie of leerproblemen
De training is effectief bij kinderen vanaf 4 jaar en jongeren die . . .
-
concentratieproblemen ervaren, snel afgeleid zijn;
-
moeite hebben om aan een taak te beginnen;halverwege afhaken;
-
vaak niet opletten;
-
instructies niet opvolgen;
-
veel zitten te dromen;
-
steeds om hulp vragen;
-
opdrachten vergeten;
-
druk en onrustig zijn;
-
slecht kunnen plannen;
-
spelregels niet goed begrijpen;
-
leerproblemen hebben, zoals moeite heeft met (begrijpend) lezen / rekenen;
-
ADHD of ADD diagnose hebben met of zonder medicatie.
Kijk hieronder voor een lijst met controle vragen om te beoordelen of uw kind in aanmerking komt voor Cogmed Werkgeheugen Training. Als u meer dan 8 vragen met JA kunt beantwoorden, biedt Cogmed Werkgeheugen Training een gerichte trainings-methode om de werking van het werkgeheugen te verbeteren.
-
Hij/zij heeft moeilijkheden met het onthouden van lange instructies of een opeenvolging van instructies.
-
Hij/zij kan zich moeilijk concentreren op schoolwerk als hij/zij niet extreem gemotiveerd is
-
Hij/zij heeft moeilijkheden met het bijhouden van speciale onderdelen zoals rekenen of taal
-
Als er iets mis gaat wanneer het kind aan het werk is op school, is hij/zij snel van slag
-
Hij/zij is erg veeleisend - zo veeleisend dat alles veel tijd kost
-
Hij/zij is vaak aan het dagdromen tijdens de les
-
Hij/zij heeft problemen met het beginnen van een taak op school
-
Hij/zij heeft problemen met het onthouden van een geschreven tekst en moet het een paar keer opnieuw lezen voordat hij/zij het begrijpt
-
Hij/zij heeft moeilijkheden met het oplossen van rekenopgaven waarbij het nodig is om veel informatie te onthouden, zoals hoofdrekenen
-
Hij/zij heeft problemen met het volgen van een gesprek of verhaal
-
Hij/zij heeft moeite met het plannen en organiseren van zijn/haar studie, bijvoorbeeld in welke volgorde bepaalde taken gedaan zouden moeten worden en hoeveel tijd nodig is om de taken te volbrengen
-
Hij/zij heeft moeite met het organiseren van het dagelijks leven, zoals het meenemen van het juiste materiaal naar huis, afmaken van activiteiten en vervolgens weer meenemen naar school
-
Hij/zij is snel afgeleid.